Concert de la Jove Orquestra UMH

Concert, Novetats

JOUMH

13 de febrer 2024

25 Febrer, 2024
12:00

Banner de se cancela el Concierto de la Joven Orquesta UMH

CANCEL·LAT
Dol oficial en Comunitat Valenciana per l’incendi a València.

Després de l’incendi esdevingut en la vesprada d’ahir, dia 22 de febrer a la ciutat de València i la greu pèrdua de vides humanes, s’ha declarat dol oficial a la Comunitat Valenciana durant tres dies.
És per això que, en solidaritat amb les víctimes i atés el decret del Consell, es cancel·len tots els actes oficials fins al dia 25 de febrer, inclusivament.
Agraïm la vostra comprensió i els comuniquem que l’activitat programada per la JOUMH es reduirà a la classe magistral que estava prevista per al diumenge, el dia 25 de febrer.


Concert de la Jove Orquestra UMH amb motiu de la cloenda del Curs de direcció musical impartit per Ignacio García-Vidal.
Dirigit per Francisco Serra Martínez, director titular de la JOUMH; per alumnat del Curs de direcció musical i pel mestre Ignacio García Vidal.

Tindrà lloc el 25 de febrer de 2024 a les 12.00 hores.
A la Sala d’actes de l’edifici Rectorat i Consell Social de la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

L’esdeveniment estarà obert al públic en general, amb entrada lliure fins a completar aforament de la sala.

Programa

El concert que avui presenta la Jove Orquestra UMH (JOUMH) té la particularitat de comptar amb diverses persones en la direcció. Aquesta activitat pedagògica, tutelada pel mestre Ignacio García Vidal (Doctor en Didàctica de la Direcció Musical a més de ser un reconegut director d’orquestra), s’articula sobre una metodologia que combina classes teòriques de tècnica de direcció musical i classes pràctiques de direcció d’orquestra. L’accés a la formació en direcció no és fàcil en Espanya, per això, aquesta iniciativa de la UMH adquireix un gran valor, ja que suposa una important experiència d’aprenentatge col·lectiu i una convivència entre l’alumnat participant i les persones integrants de la JOUMH.

El programa del concert és tan eclèctic i heterogeni com la diversitat de batutes que es faran càrrec de la seua direcció. Cal destacar la capacitat d’assimilació adquirida per l’estudiantat respecte de paràmetres com el control de l’anticipació gestual o el marcatge de les figures bàsiques. El concert és un recorregut històric sota el fil conductor de les danses, font inesgotable d’inspiració per a compositors de tots els temps. Aquest viatge dansat és la reinterpretació que Respighi realitzà sobre les danses del Cinquecento italià des de la visió estètica del segle XX i mostra el nacionalisme de la Suite de L’Arlesiana de Bizet (amb el seu Minuetto o la seua Farandola) passant pel folklorisme transcrit al llenguatge acadèmic que Bartók, pioner de l’etnomusicologia, realitzà després d’haver recopilat multitud de cançons i danses populars romaneses; tot això amb un intermedi solista que ens ofereix el primer moviment del «Concert per a violoncel i orquestra» de Haydn, un moviment Moderato amb un indubtable tast a dansa cortesana del XVIII.

Antiche danze ed arie. Otorrino Respighi (1917)

  1. Simone Molinaro: Balletto detto “Il Conte Orlando” (1599)
  2. Anonymous: Villanella (s. XVI)

Concert per a violoncel i orquestra en Do M nro 1. Franz Joseph Haydn (1761)

  1. Moderato
    Solista: Miguel Ángel Saez Martínez

Dances romanesses. Bela Bártok (1915)

  1. Joc cu bâtǎ. Allegro moderato
  2. Brâul. Allegro
  3. Pê-loc. Andante
  4. Buciumeana. Moderato
  5. Poargǎ româneascǎ. Allegro
  6. Mǎrunţel. L’istesso
  7. Mǎrunţel. Allegro vivace

L’Arlesienne. Suite nr 2. George Bizet (1872)

  1. Pastorale
  2. Intermezzo
  3. Minueto
  4. Farandole

 

Cartell:

Cartell del Concert de la Jove Orquestra


Foto de Ignacio García-Vidal

Ignacio García-Vidal
Des del seu debut professional als 24 anys al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Montevideo (Uruguai), Ignacio García-Vidal s’ha posicionat com un mestre d’enorme personalitat al capdavant d’importants orquestres en rellevants teatres del món com el Teatre Real de Madrid, el Teatre Colón de Buenos Aires, el Theatre Muniçipal do Rio de Janeiro, el Teatre Nacional Sucre de Quito, el Teatre Solís de Montevideo o el Théâtre National d’Alger. La seva intensa activitat l’ha portat a dirigir les principals orquestres espanyoles com la Orquestra Simfònica i Cor de Ràdio Televisió Espanyola, Orquestra de la Comunitat Valenciana (Palau de Les Arts) i simfòniques de Bilbao, Tenerife, Navarra, Principat d’Astúries, ADDA d’Alacant, Granada, Extremadura, Les Palmas o Múrcia. També ha dirigit les argentines Orquestra Simfònica Nacional Argentina, Orquestra Filharmònica del Teatre Colón de Buenos Aires, Orquestres Simfòniques de Salta, Còrdova, Rosario, Santa Fe, Mar del Plata, Tucumán i les brasileres Orquestra Simfônica Brasileira i Orquestra Simfônica do Theatro Nacional Claudio Santoro de Brasília a més de l’Orchestre Symphonique National Algerienne (Algèria), Orquestra de la Ràdio Nacional de Kiev (Ucraïna) i les Filharmòniques de Würzburg a Alemanya, Montevideo a Uruguai, Gran Canària a Espanya i Quito a l’Equador, entre d’altres. El seu profund criteri i una personal empatia resulten en experiències artístiques aplaudides per públic i crítica.

Ignacio García-Vidal (Cocentaina, Espanya, 1979) es va formar en la tradició humanista de la Universitat de Salamanca on va obtenir dues llicenciatures: és Llicenciat en Història i Ciències de la Música – Musicologia (Universitat de Salamanca) i Llicenciat en Ciències de la Comunicació (Universitat Pontifícia de Salamanca). Posteriorment va obtenir el seu títol de Doctor “Cum Laude” (PhD) en Didàctica de la Direcció Musical. Es va formar en Direcció d’Orquestra principalment a Espanya i Rússia amb els mestres Enrique García Asensio, George Erzhemski i Piotr Alexievich Gribanov, ampliant els seus coneixements en espais formatius d’Estònia (Panula, Jarvi, Dmitriyev), Sant Petersburg (Korchmar, Edwards) i Viena (Mas). Aquesta profunda formació artística i humanista li atorga un perfil eclèctic com a director d’orquestra i musicòleg.

García-Vidal ha dirigit exitoses gires, concerts en Festivals com MozartFest Würzburg (Alemanya), Festival International Symphonique (Algèria) o Festival Internacional de Música de Canàries i ha estat convidat per institucions com Mozarteum Argentino, Institut Cervantes i Fundació Barenboim-Saïd. Ha estat distingit com a “Hoste d’Honor” per la Legislatura de la Ciutat de Buenos Aires (Argentina) i premiat pel Rotary Club de Salamanca.