Inner Cosmos. Constel·lacions Sci-Fi i Pulp

Sala Gris
Edifici Rectorat i Consell Social
Universitat Miguel Hernández d’Elx

Fear the Star és un projecte de Lorena Amorós que combina diversos suports (dibuix, vídeo i pintura) com a part d’una extensa investigació sobre el fenomen de la ciència-ficció i els productes de sèrie B. Mitjançant una anàlisi dels seus patrons estètics i iconogràfics, Lorena Amorós reelabora les portades de les publicacions pulp per a crear complicitats autobiogràfiques i socialment reconeixibles. Alterna els títols i les imatges de tal manera que els dibuixos envien missatges inquietants que, agrupats, conformen un cor de profecies descontextualitzades sobre els destins personals i col·lectius. Les obres elaborades amb grafit s’integren en una instal·lació que abasta el conjunt de l’espai expositiu de la Sala Universitas de la UMH amb diversos registres. Entre ells, s’exposen també vídeos produïts des de l’univers afectiu i iconogràfic que ha mogut la investigació de Lorena Amorós sobre les pel·lícules de sèrie B que van assentar l’imaginari de la ciència-ficció.

S’exhibeix també, a la Sala Gris, sota el títol Inner Cosmos. Constel·lacions SCI-FI i Pulp, una part de la col·lecció de publicacions històriques i objectes d’època que l’artista ha anat incorporant al seu arxiu personal al llarg dels anys com a part de la investigació que s’ha materialitzat en aquest projecte. Aquests diversos mitjans i suports configuren una proposta artística oberta a la interrogació sobre les pors i les al·legories inscrites en un gènere i en les seues manifestacions més marginals. Malsons i deliris radicals que són presents de manera subjacent de la nostra cultura hereva del segle XX.

En aquestes imatges s’invoquen els terrors il·luminats per una nova esfera tecnològica les apocalipsis de la qual no han deixat de turmentar-nos, i que continuen sent part del futur inquietant que els éssers humans han creat per a si mateixos. A aquests elements se sumisquen en el seu arxiu d’objectes extravagants els vincles amb la música rock i punk, el desenvolupament de la indústria cinematogràfica de la ciència-ficció, i la proliferació de revistes especialitzades en el que es convertirà en un territori de culte per al fenomen fan. L’interés del món del fan serà un altre dels temes que Lorena Amorós ha analitzat al llarg del temps en la seua obra com a fenomen social i cultural. Tot això s’inscriu a més en una visió de gènere en recuperar les figures d’algunes de les autores oblidades de la ciència-ficció i en analitzar l’ús de la imatge de la dona en el context d’aquestes distopies.