Sala Universitas

All appears to be normal

Patricia Gómez i M. Jesús González
5 octubre 2018 – 24 gener 2019
Col·labora: Espai Visor (València)
Patrocina: Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana.

“L’exposició titulada genèricament All appears to be normal, de les artistes Patricia Gómez i M. Jesús González, reuneix una sèrie de treballs realitzats en diferents presons de València, Palma de Mallorca i Philadelphia on els murs interiors adquireixen la qualitat intrínseca d’un testimoni. Tradicionalment, els murs de les ciutats han tingut una importància decisiva en el transcórrer de la història. Tant des del punt de vista legal com religiós, han estat espais de delimitació de terrenys i de racó de sentiments i cultes. Els murs de les presons, però, delimiten la llibertat al mateix temps que proposen un llenç en blanc per als seus ocupants. En aquesta línia fina de llibertat restringida i veu recuperada, es planteja un joc d’equilibris entre sotmetiment i submissió. La frase del títol, emprada pels vigilants nord-americans després de les rondes, posa al centre del debat la concepció del que és o no normal “(Álvaro de los Ángeles)

Amb l’objecte de traçar ponts entre la recerca artística i la realitat tangible del món professional de l’art contemporani, el vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària col·labora amb galeries de la Comunitat Valenciana per a la realització de projectes expositius. All appears to be normal és el títol del projecte de les artistes Patricia Gómez i M. Jesús González per a la sala Universitas en col·laboració amb Espai Visor (València). Les valencianes, amb intervencions i exposicions en nombrosos centres d’art internacionals, recopilen en aquesta mostra diversos treballs realitzats en i a partir de diferents presons de València, Palma de Mallorca i Philadelphia. “All appears to be normal” és la frase repetida pels oficials carceraris a la presó de Holmesburg (Philadelphia) quan feien el recompte a partir del llibre de registre dels seus presoners. Com a diapasó, s’escoltava la constatació mantinguda d’una suposada normalitat en els espais sociabilizats per al càstig. En aquesta línia discursiva les parets de diferents presons es converteixen per a Gómez i González en contenidors d’informació i testimonis, tant de la comunitat presonera, com del personal de seguretat. Empremtes registrades en un arxiu físic mitjançant tècniques d’estampació i sostracció que, fora del context de l’espai original, adquireixen una connotació crítica sobre els dispositius de poder que construeixen la lògica de vigilància contemporània.

Depth of Surface, Antiga Presó de Palma i Projecte per a presó abandonada són algunes de les sèries que es podran veure en el que serà una translació de l’estudi de les artistes a la sala d’exposicions. Registres videogràfics i fotogràfics, arrencades murals i nombroses mostres desenvolupen una metodologia espacial i mnemotècnica similar a la que desenvolupen en les seues pròpies intervencions.

Sala Universitas – Edifici Rectorat i Consell Social

Universitat Miguel Hernández, Avinguda de la Universitat d’Elx, S/N, 03202 Elx, Alacant

Telèfon consergeria: 966 65 86 04