Sala Universitas

Visualitats diversals a la Universitat

Un nou projecte expositiu de Betlem Romero que veurà la llum el proper 19 d’abril a la Sala Universitas de la Universitat Miguel Hernández d’Elx. Artistes com Annie Sprinkle, Beth M. Stephens, Regina José Galindo, Elio Rodríguez, INVASORIX, Gelen Jeleton o Rurru Mipanochia es plantegen la diversitat en una pluralitat de visions.

Visualitats diversales. Maniobres ecològiques des del Sud re-existent mostrarà treballs de videoinstal·lació, peces sonores, videoperfomance, muralisme, escultura, fotografia i fanzine, d’artistes i col·lectius procedents de diferents àmbits geo-corporació-polítics del Sud global. Algunes d’elles exhibides en les últimes biennals d’art contemporani, com la 14a edició de la documenta de Kassel, posades a dialogar amb imatges i visualitats procedents de la cultura popular. Totes elles enteses com a pràctiques culturals, i, per tant, com un mitjà d’acció política, un lloc d’activisme crític i creatiu, que ens permet visibilitzar la pluralitat d’existències, i participar en els debats que afecten a l’exclusió social, la generització, la sexualització, la racialització, la violència genocida, o la consolidació d’estereotips. Un projecte col·lectiu, en el qual les produccions artístiques són “companyes de fatigues”, culturalment actives, amb les quals es pretén trencar l’aïllament, un fenomen polític que succeeix, com explicava Hannah Arendt, quan a un ésser humà li és destruïda la més elemental forma de creativitat humana, que és la capacitat d’afegir alguna cosa pròpia al sentit comú.

En paraules de la crítica d’art i comissària independent Belén Romero, curadora de Visualitats diversales, es tracta d ‘ “un projecte que forma part d’un treball d’investigació en el que porto treballant des de fa anys, anomenat Maniobres ecològiques. Pràctiques artístiques i culturals de re-existència pensades des del Sud, que té com a objectiu posar la sostenibilitat de la vida al centre, és a dir, mirar des de la sostenibilitat de la vida, i col·lectivitzar la responsabilitat de garantir les seves condicions de possibilitat (. ..) un potencial imaginatiu de reinvenció i flexibilitat per crear solucions alternatives i d’adaptació a noves circumstàncies, amb les quals desenvolupar el teixit de vida i evitar la seva desaparició “. Una exposició organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, emmarcada dins el projecte cultural homònim, i afavorida en el marc del conveni de col·laboració amb la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques inclusives, per al foment d’activitats en matèria d’igualtat en la diversitat. L’any 2017, fruit del mateix conveni, es va realitzar el projecte cultural sobre diversitat, A Revolutionary Love, amb una exposició comissariada per Johanna Caplliure.

Sala Universitas / Edifici Rectorat i Consell Social
Universidad Miguel Hernández, Avinguda de la Universitat d’Elx, 03202 – Elx, Alacant   ///   Telèfon consergeria: 966 65 86 04