Sala Universitas

FESTA PAGANA
Artistes: Raisa Álava, Bego Antón, Juana Cima, Helena González, Jeleton, Señora Polaroiska
Comissàries: Garazi Ansa, Haizea Barcenilla

6 de febrer – 29 de maig de 2020
Sala Universitas i Sala Gris
Ed. Rectorado i Consell Social
Universitat Miguel Hernández d’Elx

Bruixes, éssers híbrids, plantes medicinals, màgia blanca i mitologies inesperades es donen cita en la gran celebració de Festa Pagana, una exposició col·lectiva en la Sala Universitas que compta amb les obres d’Helena González, Juana Cima, Bego Antón, Raisa Álava, Jeleton y Señora Polaroiska. La mostra, comissariada per Garazi Ansa i Haizea Barcenilla, ofereix una trobada amb éssers i coneixements que han quedat relegats de la normativitat estructurada per la cultura il·lustrada de la raó i la ciència, així com per la influència del capitalisme. L’exposició reivindica l’aportació d’aquestes savieses, memòries i fers, ja que ofereixen formes de construir-se híbrides, sabers transmesos en xarxa i modes sostenibles de relacionar-se amb la natura. Des de el record de les bruixes de Zugarramurdi, passant per una sèrie d’éssers que transiten entre l’humà i l’animal, el femení i el masculí, fins arribar a nous éssers mitològics que es creen col·lectivament hui dia per repensar el passat, la mostra ens convida a conéixer des dels sentits, el gaudi i l’experiència compartida.

En la Sala Gris, l’exposició s’expandeix a través d’una sèrie de materials visuals relacionats amb les obres presents en la Sala Universitas. Una sèrie de vídeos recorren les tradicions paganes de carnestoltes en les quals apareixen personatges indefinits, transformacions monstruoses o ritus de renaixement de la natura. Les representacions de la natura, començant per les il·lustracions botàniques de Maria Merian, ocupen les parets, i ens mostren entre altres coses els usos i els costums de les plantes medicinals i màgiques de la conca mediterrània. A través d’un atles gràfic, es construeixen i desconstrueixen personatges, mites i éssers que indiquen la possibilitat del confús, l’indefinit i el canviant.

Garazi Ansa i Haizea Barcenilla són comissàries, crítiques i professores d’història de l’art en la Universitat del País Basc. Les seues recerques s’estructuren des de la crítica feminista a la construcció de la història de l’art, tot prestant especial atenció als discursos expositius i les lògiques comissarials i museogràfiques. Plantegen aquesta exposició més aïna com una celebració, una opció d’experimentar des dels sentits, les sensacions i les emocions com a forma d’arribar a la reflexió des d’altres camins i altres formes de relacionar-se amb el món.

Aquest projecte s’emmarca dins d’un conveni de col·laboració entre el Vicerectorat de Cultura i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, per al foment d’activitats en matèria d’igualtat en la diversitat. Fruit del mateix conveni es van dur a terme els projectes culturals Pedagogies Feministes. Altres formes de fer món i Aprenent a ser artistes. Vídeo-tutorials feministes (2019), comissariats per colektivof; Visualidades DiversalesVisualitats Diversals- (2018), comissariat per Belén Romero; i A Revolutionary Love (2017), comissariat per Johanna Caplliure. Les exposicions d’aquesta nova edició s’inauguren el proper dijous 6 de febrer a les 12:00 h. del matí en Sala Universitas i Sala Gris, i poden veure’s fins al 29 de maig de dilluns a divendres de 10:00 a 14:00 h.

Universitat Miguel Hernández d’Elx,
Av. de la Universitat, S/N, 03202 Elx, Alacant