Festival de Cinema Sant Joan d’Alacant

El Festival de Cinema de Sant Joan d’Alacant es fonamenta en el IES Luis García Berlanga, en l’any 2000, i s’organitza anualment com a part de la programació de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant. L’ajuntament és actualment el principal promotor d’un certamen que ha passat de ser un «concurs nacional de vídeo» a reconèixer-se com un dels més importants festivals de cinema curt d’Espanya.

El Festival sempre ha destacat per la participació de l’alumnat dels cicles formatius d’imatge i so de l’IES Luis García Berlanga. Per això, i gràcies a la resta d’organitzadors, patrocinadors i col·laboradors, el Festival de Cinema de Sant Joan d’Alacant s’ha identificat sempre amb els valors formatius i la promoció de nous professionals de el sector audiovisual i d’espectacles.

Juan Ramón Roca, professor i cap d’estudis de l’IES Berlanga, funda i dirigeix el certamen de curtmetratges fins a la XI edició en 2011. Posteriorment i en el marc de l’activitat paral·lela al festival, Javier Ballesteros, antic alumne de Roca, iniciaria un projecte annex: la Filmoteca de Sant Joan d’Alacant, que a partir de multitud de cicles temàtics fomenta l’interès per l’art cinematogràfic.

L’èxit de la Filmoteca va fer que Roca li confiés a Ballesteros la direcció adjunta de el festival de curtmetratges des de 2009 fins a 2011, per seguir respectant, de forma conjunta, les mateixes sinergies culturals i educatives com a principis fonamentals a seguir.

L’any 2012, Juan Ramón Roca cedeix el seu càrrec en la direcció a Javier Ballesteros, que assumeix la direcció amb una renovació logística i de criteri , nomenant un nou comitè de selecció format per l’actual director Toni Cristóbal, Antonio Russafa i J.M. Trigueros, actuals integrants de l’Associació Cultural Audiovisual Viridiana. A el mateix temps es va compondre un nou Jurat i es va potenciar la repercussió a tots els nivells.

El concurs nacional de curtmetratges ha mantingut la col·laboració amb els Premis Goya des 2016, al costat de el segell de qualitat de l’Associació de la Indústria del Curtmetratge. Multitud d’activitats paral·leles com concerts de bandes sonores, passis infantils, presentacions, cicles temàtics o tallers relacionats amb el medi cinematogràfic situen l’esdeveniment com una referència a la província a nivell de divulgació del setè art.

Sota la nova direcció, que encapçala el president de l’Associació Viridiana, Toni Cristóbal, s’ha batut de forma consecutiva el rècord de curtmetratges rebuts en cada nova edició, arribant a xifres que superen les 1000 inscripcions en les últimes edicions. És una dada significativa que tant els creadors com productors i agències de distribució reconeguin el creixement del Festival de cinema de Sant Joan d’Alacant com una cita cultural de gran rellevància, no només a la província d’Alacant sinó també a nivell autonòmic i nacional.

El 2020, i a causa de l’expansió i magnitud de l’epidèmia mundial de Covid-19, l’organització del Festival va decidir dur a terme una edició en format en línia per primera vegada en la seva història. A través de Festhome Tv, es va publicar a el complet la secció oficial de curtmetratges a concurs que competia en la XX edició de Festival, que va estar en obert i dividida en diferents sessions del 18 al 24 de maig, aconseguint més de 1000 hores de visionat en tot Espanya.

Visita la pàgina del Festival de Cinema de Sant Joan d’Alacant