Sala Universitas

PASSIONS PERIFÈRIQUES

Vicente Barón, Teresa Cháfer, Mª Jesús Cueto, Yolanda Herranz, Sérgio Leitäo, Fernando Mardones, Natividad Navalón, Arianna Oddo, Jesús Pastor, Daniel Tejero
comissariat: Elisa Cabrera

12 juliol – 14 d’octubre de 2019

Passions perifèriques és una exposició comissariada per la historiadora de l’art Elisa Cabrera (Universitat de Granada) per a la Sala Universitas (Ed. Rectorat i Consell Social, Campus d’Elx).  A partir del diàleg universitari es mostra un projecte internacional d’investigació col·laborativa entre investigadors del camp de la sociologia i del camp de les arts visuals, que versa sobre els afectes contemporanis des d’una concepció relacional entre el centre i la perifèria.

Des de la Facultat de Belles Arts de València (Universitat Politècnica de València) Teresa Cháfer i Nativitat Navalón plantegen una obra videogràfica found-footage a partir del film d’Eisenstein Misèria i fortuna de la dona (1929). A través de l’escultura i a manera de metàfora arquitectònica, Vicente Baró tracta les àrees d’inclusió-exclusió dels contemporanis espais sense memòria. Des de la Facultat de Belles Arts del País Basc (UPV / EHU) Fernando Mardones aborda a través del dibuix el text Per què no han existit grans dones artistes? de Linda Nochlin i Mª Jesús Cueto, amb un vestit performàtic realitzat amb profilàctics, tracta la qüestió de l’embaràs no intencional. Des de la Facultat de Belles Arts de Pontevedra (UVigo), Yolanda Herranz ens planteja obres instalativas on, a través del text i altres elements, es planteja la qüestió de la desigualtat laboral i la càrrega del treball domèstic sobre la dona. Jesús Pastor també s’acosta al desigual i a qüestions com el control mitjançant l’abstracció. Des de l’Escola Superior Artística do Porto, Sergio Leitao elabora una videoinstal·lació sobre la qüestió del control mèdic-jurídic dels cossos des de la salut sexual; i des de la Accademi vaig donar Belle Arti di Palermo, Arianna Oddo exposa una obra tèxtil i en paper en què parla de la discriminació i la violència masclista. Finalment, des de la Facultat de Belles Arts d’Altea (Universitat Miguel Hernández d’Elx), Daniel Tejero aprofundeix en la memòria de la perifèria com una construcció social imposada, més enllà de territoris o fronteres. El projecte es completa a través del diàleg de les obres amb els textos realitzats expressament per sociòlogues i sociòlegs de la Universitat de Buenos Aires (Gabriela Gómez Rojas, Alejandra Oberti, Manuel Riveiro) i de la Universitat Nacional de Mar del Plata (Eliana Aspiazu , Cecilia Rustoyburu).

Universitat Miguel Hernández d’Elx
Avinguda de la Universitat d’Elx, S/N, 03202 Elx, Alacant