Sala Gris

“Sinceramente, yo ya no razono” | David Fidalgo Omil

A la fi del 2016 el programa Mujeres, Hombres y Viceversa de la cadena televisiva Telecinco, un espai de cites heterosexuals on els i les pretendents han de conquistar al tronista o a la tronista, va emetre un dels debats més deplorables vistos en la televisió pública. Després d’una de les cites no només es va debatre i es va parlar del que hi havia passat, sinó que es va posar en dubte la capacitat d’una dona per prendre decisions en una relació sexual davant d’un home i, el que és més important, s’assumia que un “no”, no sempre és un “no”. MYHYV, un programa televisiu majorment consumit per públic adolescent, es converteix així en una perillosa pantalla per a la propaganda de polítiques del cos basades en models de gènere on se celebra la desigualtat i la superioritat masculina.

Abordat com un estudi de cas, l’artista David Fidalgo Omil va realitzar en 2017 la vídeo animació “Sinceramente, yo ya no razono”, títol pres textualment de les paraules d’un dels protagonistes d’aquest debat, on s’assumia que davant d’una relació sexual l’home perd tota capacitat de raciocini (i això pot portar-lo a comportaments dels quals lamentar-se després). 11 minuts de debat televisiu que són traduïts a animació rotoscòpica amb pintura acrílica on els personatges són deformats, despullats i dotats d’una parla atrofiada gairebé inintel·ligible. Quan t’acostes a ” Sinceramente, yo ya no razono ” pots estar veient un judici públic, una comunitat nudista, un grup de teràpia o lapidament; però per damunt de tot es viu una experiència d’estranyesa i incomoditat que mostra literalment els diàlegs i les paraules abocades al programa en forma de subtítols.

Una estratègia que obliga l’espectador a veure més enllà de l’aparentment inofensiu d’uns personatges amb cara simplona, ​​inexpressiva i nuament absurds. Amb sarcasme, però amb un gran sentit crític, Fidalgo, un millennial declarat, part del concepte de mem a internet per prendre una imatge donada i, a partir de certa ecologia visual, tornar a recontextualizar-la. Aquesta fórmula li permet crear una mena de documentals animats on es denuncia el masclisme que envaeix els mitjans de comunicació mainstream com a conseqüència d’un discurs heteronormatiu i patriarcal en allò polític, religiós i jurídic. “Sinceramente, yo ya no razono ” recull el vídeo amb el mateix nom, nombrosos dibuixos originals que componen l’animació i una obra pictòrica a manera de mem-resum. La mostra es podrà veure a la Sala Gris de l’Edifici Rectorat i Consell Social de la Universitat Miguel Hernández d’Elx fins el 28 de setembre de 2018.

Sala Gris – Edifici Rectorat i Consell Social

Universitat Miguel Hernandez, Avinguda de la Universitat d’Elx, S/N, 03202 Elx, Alacant

Telefon conserjeria: 966 65 86 04

Exposiciones realizadas curso 2016/2017