PASSIONS PERIFÈRIQUES

Sala Universitas

11 de juliol 2019

12 Juliol, 2019a14 Octubre, 2019

Cartell de l'exposició Passions perifèriquesPassions perifèriques
Del 12 de juliol a 14 d’octubre de 2019
Sala Universitas
Edifici Rectorat i Consell Social
Campus d’Elx

Passions perifèriques és una exposició comissariada per la historiadora de l’art Elisa Cabrera (Universitat de Granada) per a la Sala Universitas a l’edifici de Rectorat i Consell Social del campus d’Elx.

Partint del diàleg universitari es mostra Passions perifèriques, un projecte internacional d’investigació col·laborativa entre investigadors del camp de la sociologia i del de les arts visuals, el qual versa sobre els afectes contemporanis des d’una concepció relacional entre el centre i la perifèria. Des de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València Teresa Cháfer i Natividad Navalón plantegen una obra videogràfica found-footage, partint del film d’Eisenstein Miseria y fortuna de la mujer (1929). Per la seua part, Vicente Barón tracta les àrees d’inclusió-exclusió dels contemporanis espais sense memòria, per mitjà de l’escultura i a mode de metàfora arquitectònica. Tot i així, des de la Facultat de Belles Arts del País Basc (UPV/EHU) Fernando Mardones aborda, mitjançant el dibuix, el text «Per què no han existit grans dones artistes?», de Linda Nochlin i María Jesús Cueto, amb un vestit performàtic realitzat amb profilàctics, tracta la questió de l’embaràs no intencional.

Des de la Facultat de Belles Arts de Pontevedra (UVIGO), Yolanda Herranz planteja obres instal·latives on, mitjançant del text i altres elements, es planteja la questió de la desigualtat laboral i la càrrega del treball domèstic sobre la dona. Jesús Pastor també s’apropa a allò desigual i a questions com ara el control a través de l’abstracció. Per la seua part, Sergio Leitåo, de l’Escola Superior Artística do Porto (Portugal), elabora una videoinstalació sobre la questió del control mèdic-jurídic dels cossos des de la salut sexual; i des de l’Accademi di Belle Arti di Palermo (Itàlia), Arianna Oddo exposa una obra tèxtil i en paper en la qual parla de la discriminació i la violència masclista. Finalment, des de la Facultat de Belles Arts d’Altea de la UMH, Daniel Tejero aprofundeix en la memòria de la perifèria com a una construcció social imposada, més enllà de territoris o fronteres.

Aquesta mostra es completa a través del diàleg de les obres amb els textos realitzats ex-profeso per les sociòlogues i els sociòlegs de la Universitat de Buenos Aires (Argentina) Gabriela Gómez Rojas, Néstor Cohen, Alejandra Oberti i Manuel Riveiro, així com de la Universitat Nacional de Mar del Plata (Argentina) Eliana Aspiazu i Cecilia Rustoyburu.

Assitència: L’exposició va tindre al voltant de 370 visitants

Visites web (2019): 74.892